Abstract | Prediktori subjektivne dobrobiti kod studenata: uloga prijateljstva, percipiranog stresa i
perfekcionizma Pred mladim ljudima koji započinju svoj „odrasli“ život na fakultetu je puno izazova te je zato
važno istražiti njihovu subjektivnu dobrobit kako bi se sačuvalo njihovo mentalno zdravlje.
Osnovni cilj istraživanja bio je predvidjeti sastavnice subjektivne dobrobiti (zadovoljstvo životom,
sreću te pozitivni i negativni afekt) na temelju podrške prijatelja, percipiranog akademskog stresa
i perfekcionizma. Pored navedenog, na temelju kvalitativne analize odgovora sudionika, ispitalo
se što za studente i studentice predstavlja sreća. U istraživanju je sudjelovalo 254 studentica i
studenata (201 djevojaka) Sveučilišta u Zagrebu, prosječne dobi od 22 godine (M = 21.93, SD =
2.08). Sudionici su rješavali online upitnik koji je sadržavao podljestvicu Socijalna podrška
prijatelja (MacDonald, 1998), ljestvicu Percipiranog stresa (Cohen i sur., 1983),
Višedimenzionalni upitnik perfekcionizma (Ströber i sur., 2004), Subjektivnu skalu sreće
(Lyubomirsky i Lepper, 1999), ljestvicu Pozitivnog i negativnog afekta (Watson i sur., 1988),
jednu česticu kojom se mjeri zadovoljstvo životom te pitanja o socio-demografskim obilježjima.
Prema dobivenim rezultatima, zadovoljstvo životom, sreća i pozitivni afekt su statistički značajno
pozitivno povezani s percepcijom podrške prijatelja te statistički značajno negativno povezani s
percepcijom stresa. Pored navedenog, zadovoljstvo životom je negativno povezano s neadaptivnim
perfekcionizmom, sreća je negativno povezana s neadaptivnim perfekcionizmom i nisko, ali
statistički značajno povezana s adaptivnim perfekcionizmom, dok je pozitivan afekt u niskoj
statistički značajnoj pozitivnoj korelaciji s adaptivnim perfekcionizmom. Negativni afekt je u
statistički značajnoj negativnoj korelaciji s podrškom od strane prijatelja te u pozitivnoj korelaciji
s oba oblika perfekcionističkih težnji. Na temelju prediktorskog skupa varijabli (podrška prijatelja,
percipirani stres, adaptivni i neadaptivni perfekcionizam) moguće je objasniti 30% varijance
zadovoljstva životom, 43% varijance sreće, 33% varijance pozitivnog afekta i 34% varijance
negativnog afekta. Kvalitativnom analizom odgovora na pitanje što je za sudionike sreća utvrđeno
je kako studenti i studentice sreću najčešće opisuju ugodnim emocijama (poput ljubavi i unutarnjeg
mira) te kvalitativnim socijalnim odnosima (najviše obiteljskim). U budućim bi se istraživanjima
mogao povećati udio muških sudionika te bi se samo istraživanje moglo provesti longitudinalno
kroz više godina studija.
Ključne riječi: subjektivna dobrobit, podrška prijatelja, percipirani stres, perfekcionizam |
Abstract (english) | Young people attending tertiary education are facing lot of challenges while fully growing up and
it is very important to examine their subjective well-being in order for them to preserve their mental
health. The main goal of this study was to examine to what extend friends’ support, perceived
academic stress and perfectionism contribute to the variance explanation of four well-being
components (life satisfaction, happiness, positive and negative affect) in students of the University
of Zagreb. Other goal was to perform a qualitative analysis of answers what does happiness mean
to a particular participant. Participants were 254 students (201 female) from the University of
Zagreb, on average 22 years old (M = 21.93, SD = 2.08). The study was conducted by an online
questionnaire including: Social Support Scale – Subscale Friends (MacDonald, 1998), Perceived
Stress Scale (Cohen at al., 1983), Multidimensional Inventory on Perfectionism in Sports (Ströber
at al., 2004), Subjective Happiness Scale (Lyubomirsky i Lepper, 1999), Positive Affect and
Negative Affect Scale (Watson at al., 1988), one question regarding life satisfaction and sociodemographics. Results indicate significant positive correlation of life satisfaction, happiness and
positive affect with friends’ support, while same components correlate negatively with stress.
Moreover, life satisfaction correlates negatively with maladaptive perfectionism, while happiness
is correlating negatively with maladaptive perfectionism and positively with adaptive
perfectionism. In addition, positive affect correlates positively with adaptive perfectionism.
Furthermore, negative affect correlates positively with stress and both perfectionism components,
while correlating negatively with friends’ support. The measured set of predictors (friends’
support, perceived stress, adaptive and maladaptive perfectionism) explained 30% of the life
satisfaction variance, 43% of the happiness variance, 33% of the positive affect variance and 34%
of the negative affect variance. Qualitative data analysis showed that students mostly indicated
positive emotions (such as love and inner peace) and qualitative social relationships (mostly
family) as what happiness is to them. In future studies, it would be necessary to include a larger
number of male students and to conduct a longitudinal research where a generation of students
would be checked at least twice throughout their tertiary education studies. |