Abstract | Glavni cilj ovog rada je istražiti percepciju srednjoškolaca o tome kako Youtuberi utječu na
njih. S obzirom na to da živimo u vremenu u kojem mediji i tehnologija zauzimaju važnu ulogu
u našim životima, cilj je vidjeti u kojoj mjeri to utječe na mlade, na njihov odnos prema
svakodnevnim obavezama, ali i na njihov društveni/socijalni život. Prije nego predstavimo
rezultate samog istraživanja, postavit ćemo teorijski okvir u kojem ćemo se upoznati s
popularnim medijima današnjice i na koji način su oni do sada promijenili svijet. Svjesni smo
da su mediji danas dostupni svima, a njihovo je korištenje u društvu vrlo učestalo, što i dovodi
do promjena ponašanja, normi i vrijednosti, čega korisnici često nisu svjesni, te je upravo zbog
niza nepravilnih korištenja ili zloupotrebe medija nužno educirati ljude o njihovoj upotrebi.
Skupina koja je pogođena ovom ekspanzijom informacija i medija su zasigurno mladi i djeca.
Mediji mogu manipulirati odlukama ljudi, davati lažne slike svijeta i načine ponašanja, što
utječe na mlade i djecu koja često nisu ni svjesna opasnosti nepravilnog korištenja medija. Novi
mediji doveli su do pojave novih oblika zanimanja, kao što su „influenceri“ koji zarađuju na
pregledima, klikovima i reklamama u kojima svoj život često prikazuju ljepšim, boljim i
skladnijim nego što on uistinu jest. Stoga djeca koja prate te osobe često idealiziraju njihove
uloge i maštaju o tome da jednog dana budu kao oni, no nisu svjesna da se u većini slučajeva
radi o marketinškim alatima kako bi se određeni proizvod ili priča što bolje prodali i dobili na
važnosti. Značajnu ulogu ima medijska pedagogija i obrazovanje, kako djece, tako i roditelja,
pa ćemo ukratko vidjeti koliko je ona zastupljena u Hrvatskoj i koliko je još prostora otvoreno
za napredak i edukaciju.
U istraživačkom dijelu rada, pomoću anketnog upitnika, ispitat će se učenici prvih i drugih
razreda Srednje škole Krapina, koji pohađaju obrazovne programe: opća gimnazija,
prirodoslovno-matematička gimnazija, jezična gimnazija, hotelijersko-turistički tehničar,
komercijalist, tehničar za računalstvo i tehničar za mehatroniku, kako bi se utvrdilo koriste li
učenici Youtube putem kojeg prate neke od najpoznatijih domaćih Youtube influencera, u svrhu
provjere utječu li oni na njihovu percepciju i svakodnevni život te postoje li statistički značajne
razlike u praćenju influencera s obzirom na spol i obrazovni program, a na temelju istraživanja
došli smo do vrlo zanimljivih podataka. |
Abstract (english) | The main goal of this paper and research is to explore the perception of high school students on
the influence Youtubers have on them. We live in a time where the media and technology play
an important role in our lives. Therefore, the main goal of this paper is to see the effects of this
modern phenomenon on young people, their attitude towards daily responsibilities and social
life. Before presenting the results of the research itself, we will set a theoretical framework in
which we will get acquainted with the popular media of today and how they have changed the
world so far. We are fully aware that nowadays media and social networks are fully available
to everyone, and their use in society is very common, which leads to unnoticed changes in
behaviour, norms and values. Furthermore, because of a series of improper usage of media, it
is necessary to educate people how critically observe the constant changes in the world of
media. The most affected group by the huge amount of information, daily published by the
media, are children and young people. The media can manipulate people's decisions, give false
images of the world which affects young people and children who are often not even aware of
the dangers of the media. New media have led to new forms of entertainment, such as
"influencers" who make money on reviews, clicks and advertisements in which they often
present their lives to be more beautiful than it is. Therefore, children who follow these people
often see them as role models. The danger of this new „media-play“ lies in the fact that the
young audience of „influencers“, in most cases, isn't aware of the marketing role their favourite
„influencer“ has. Media pedagogy and education, both for children and parents, play a
significant role in raising awareness of this phenomenon. Therefore, we will briefly showcase
the presence of media pedagogy in Croatia and the future possibilities to embrace this form of
education even more.
In the research part of the paper, using a questionnaire, students of the first and second grades
of High School in Krapina were examined to determine whether they use Youtube and if they
follow some of the most famous domestic Youtube influencers, to check whether they have a
perception of the influence these YouTube personas have on their responsibilities and daily life.
Furthermore, we also explored whether there are statistically significant differences in
monitoring influencers with regard to gender and educational programs, and based on the
research we came to very interesting data. |