Abstract | Tema ovog diplomskog rada jest, kao što i sam naslov kaže, ulaženje u dublja
proučavanja okultnog korijenja nacionalsocijalizma na temelju dostupne literature. Rad je
zamišljen kao kronološka sinteza nekoliko aspekata utjecaja okultizma i ezoterije na razvoj
nacionalsocijalističke ideologije. U suštini je rad podijeljen na nekoliko dijelova koji služe kao
temelji kompleksnog mozaika kakav ova tema svakako jest. Prvi dio upoznaje čitatelja sa
situacijom u Austro-Ugarskoj Monarhiji u drugoj polovici 20. stoljeća. Isticanje ovog
povijesnog konteksta važno je za potpuno razumijevanje vremena u kojem su okultističke ideje
procvale nakon nekoliko stoljeća potpune dominacije judeo-kršćanske teologije. Od iznimne
je važnosti shvatiti političku klimu u kojoj su se razvili völkisch nacionalizam i pangermanizam
koji su temelji nacionalsocijalističke ideologije. Na kraju krajeva, i sam Adolf Hitler je rođeni
Austrijanac koji je iz prve ruke osjetio kaotičnu klimu Beča početkom 20. stoljeća, a
razmišljanja koja je za života formirao direktno se vežu uz oživljavanje okultističke prakse na
prostoru njemačkog življa u Austro-Ugarskoj. Slijedeći takvu misao, prvi će se dio pozabaviti
nastankom i razvojem völkisch nacionalizma i pangermanizma kao ključnih političkih
ideologija iza čijih se postulata nalazi ezoterija u puno važnijem obliku nego što se uobičajeno
prikazuje u popularnim djelima koja se bave poviješću razvoja nacionalsocijalizma.
Drugi se dio izravno dotiče podrobnijeg pojašnjenja okultizma i grana unutar okultizma
koje su važne za navedeno razdoblje kraja 19. i početka 20. stoljeća. Bez razumijevanja što to
okultizam doista jest i na koji su način zapadna ezoterija i teozofija utjecale na razvoj
nacionalsocijalizma teško je razumjeti genocidnu prirodu nacističkog režima. Upravo zbog
toga je velika pažnja pridodana minucioznim detaljima teozofije kao specifične okultne pojave
koja i izravno i neizravno formirala nacionalsocijalistički svjetonazor. Ovaj je dio teksta
zasigurno i najkontroverzniji pošto je obavijen pseudoznanošću, no apsolutno je neizbježan za
razumijevanje punine teme o kojoj se piše.
Treći dio se bavi ariozofijom i arminizmom, konceptima koji sintetiziraju teozofiju sa
svojevrsnom nostalgijom za poganskim vremenima. Ovdje se već nešto direktnije tema veže
uz sam nastanak nacionalsocijalizma, pošto su učenjaci iz ovih polja pseudoznanosti i
pseudofilozofije ne samo utjecali na razvoj nacionalsocijalističke misli, već su i bili dio istog
pokreta. Ovdje klasični antisemitizam i ideja o krvi i tlu dobivaju svoje osnovne konture.
Četvrti se dio bavi dvjema organizacijama koje su direktno utjecale na nastanak
Nacionalsocijalističke njemačke radničke stranke. Riječ je o Njemačkom redu i Društvu Thule.
Koristeći se poveznicama iz prethodnih dijelova, ova će cjelina kronološki popratiti razvoj tih
dviju organizacija sa ciljem kristaliziranja i postizanja razumjevanja jasnoće onoga što će Hitler
i njegova klika ne samo promovirati, već i provoditi u stvarnosti.
Konačno, peti se dio bavi samim nastankom nacističke političke organizacije sa
specifičnim uvidom u ideološko-okultne konstrukcije članova tog pokreta, ali i sa specijalnim
uvidom u sam Hitlerov nadnaravni imaginarij. Time je kompletirana priča o stranci koja će 12
godina nakon imenovanja Hitlera za njezinog lidera preuzeti vlast u Njemačkoj i stvoriti sustav
koji su njegovi ideološko-filozofski prethodnici sanjali krajem 19. i početkom 20. stoljeća i
koji će pogonjem tim stavovima pokrenuti ideje Holokausta i Lebensrauma. Svrha ovog rada
jest prikazati i argumentirati stav kako su najznačajniji temelji nacionalsocijalizma duboko
uronjeni u pseudoznanosti i okultizmu, a ne u suhoj političkoj teoriji.
Ključne riječi: nacionalsocijalizam, okultizam, ezoterija, teozofija, ariozofija, arminizam,
antisemitizam, Lebensraum, Njemački red, Društvo Thule, Hitler, NSDAP |
Abstract (english) | The main topic of this master's thesis is, as the title itself says, devolving into deeper
studies of the occult roots of National Socialism based on the available literature on the topic
itself. The work is conceived as a chronological synthesis of several aspects of the influence of
occultism and esotericism on the development of National Socialist ideology. Essentially, this
work is divided into several parts that serve as the foundations of the complex mosaic that this
topic certainly is. The first part introduces the reader to the socio-political situation in the
Austro-Hungarian Monarchy in the second half of the 20th century. Highlighting this historical
context is important for a full understanding of the time in which occult ideas flourished after
several centuries of complete dominance by Judeo-Christian theology. It is extremely
important to understand the political climate in which völkisch nationalism and pan-
Germanism, which are the foundations of National Socialist ideology, developed. After all,
Adolf Hitler himself is a native Austrian who felt firsthand the chaotic climate of Vienna at the
beginning of the 20th century, and the thoughts he formed during his lifetime are directly
related to the revival of occult practices in the area where German people lived inside of
Austria-Hungary. Following such a thought, the first part will deal with the emergence and
development of völkisch nationalism and pan-Germanism as key political ideologies influenced
by esotericism. This is much more important than it is usually presented in popular works
dealing with the history of the development of National Socialism.
The second part directly touches on a more detailed explanation of occultism and the
branches within occultism that are important for the mentioned period of the end of the 19th
and the beginning of the 20th century. Without understanding what the occult really is and how
Western esotericism and theosophy influenced the development of National Socialism, it is
difficult to understand the genocidal nature of the Nazi regime. Precisely because of this, great
attention was paid to the minute details of theosophy as a specific occult phenomenon that both
directly and indirectly formed the National Socialist worldview. This part of the text is certainly
the most controversial since it is shrouded in pseudoscience, but it is absolutely unavoidable
for understanding the fullness of the topic being written about.
The third part deals with Ariosophy and Arminianism, concepts that synthesize
theosophy with a kind of nostalgia for pagan times. Here, the topic is somewhat more directly
related to the origin of National Socialism itself, since scholars from these fields of
pseudoscience and pseudophilosophy not only influenced the development of National
Socialist thought, but were also part of the same movement. Here, classic anti-Semitism and
the idea of blood and soil take their basic contours.
The fourth part deals with two organizations that directly influenced the creation of the
National Socialist German Workers' Party - the Germanenbund and the Thule Society. Using
the links from the previous parts, this part will chronologically follow the development of these
two organizations with the aim of crystallizing and achieving a clear understanding of what
Hitler and his clique will not only promote, but also implement in reality.
Finally, the fifth part deals with the very origin of the Nazi political organization with
a specific insight into the ideological and occult constructions of the members of that
movement, but also with a special insight into Hitler's supernatural imaginary. This completes
the story of the party that, 12 years after the appointment of Hitler as its leader, will take over
power in Germany and create a system that its ideological and philosophical predecessors
dreamed of at the end of the 19th and beginning of the 20th century, and which, driven by these
attitudes, will launch the ideas of the Holocaust and Lebensraum. The purpose of this work is
to show and argue the position that the most important foundations of National Socialism are
deeply immersed in pseudoscience and occultism, and not in dry political theory. |