Abstract | Istraţivanje ima za cilj provjeriti strukturu i pouzdanost novog instrumenta radnih vrijednosti utemeljenog u Schwartzovoj tipologiji (WPVQ) na uzorku studenata u Zagrebu. Osim toga, nastoji se ispitati odnos radnih vrijednosti i radne angažiranosti, zadovoljstva studijem te postignuća, ali i provjeriti postoje li razlike u izraženost pojedinih radnih vrijednosti s obzirom na neke sociodemografske značajke studenata. U istraživanju je sudjelovalo 296 studenata s osam fakulteta. Multidimenzionalnim skaliranjem i faktorskom analizom je potvrđena očekivana struktura radnih vrijednosti na uzorku zagrebačkih studenata, uz zadovoljavajuće visoke pouzdanosti. Sudionici su najvažnijim procijenili vrijednosti dobrohotnosti, univerzalizma i hedonizma, a najmanje istaknutim su se u ovom slučaju pokazale moć i tradicija. Nadalje, utvrđene su očekivane razlike po spolu, socioekonomskom statusu i vrsti fakulteta. Korelacijskom analizom je dobiveno da je radna angažiranost studenata blago povezana s dobrohotnošću, univerzalizmom i hedonizmom, dok su se moć, postignuće i hedonizam pokazali značajnim prediktorima koji objašnjavaju 8,6% angažiranosti, pri čemu je efekt moći supresijski. Zadovoljstvo studijem je pak nisko pozitivno povezano s hedonizmom, koji je ujedno i jedini značajni prediktor koji objašnjava 3,7% varijance zadovoljstva studijem. Naposljetku, akademsko postignuće se također pokazalo nisko povezanim s postignućem, nezavisnošću i hedonizmom, dok objašnjenju njegove varijance pridonose postignuće te moć, čiji je doprinos supresijski (ukupno 3,2% objašnjene varijance). Dobiveni rezultati upućuju na valjanost i pouzdanost novog instrumenta radnih vrijednosti te na očekivane odnose radnih vrijednosti s angažiranošću, zadovoljstvom i postignućem u studiju. |
Abstract (english) | This study aims to test the structure and reliability of the new instrument based on Schwartz's typology (WPVQ), on a sample of university students from Zagreb. Besides, this study seeks to explore the relationship between Work Values and Study Engagement, Study Satisfaction and Academic Achievement, and also strives to examine differences in work values based on different sociodemographic characteristics. In total, 296 students from eight different colleges have participated. The expected structure of Work Values was verified using multidimensional scaling and factor analysis. Moreover, results have shown that the highestrated values were Benevolence, Universalism and Hedonism and the lowest were Power and Tradition. Also, expected differences between gender, socioeconomic status, and type of college were confirmed. Furthermore, correlation analysis identified that Study was positively related to Benevolence, Universalism and Hedonism, while Power, Achievement, and Hedonism explained 8,6% of its variance. Furthermore, a low positive correlation was observed between Study Satisfaction and Hedonism, and Hedonism was the only significant predictor of Satisfaction which explained 3,7% of its variance. Also, Academic Achievement has weak positive correlation with Achievement, Self-direction, and Hedonism, while Achievement and Power (as supressor) explained 3,2% of its variance. Ultimately, results have proven validity and reliability of the new instrument and expected relationships between Work Values and Study Engagement, Study Satisfaction and Academic Achievement. |