Abstract | Poznato je da mediji imaju brojne pozitivne uloge u mnogim područjima čovjekova života, ali i da je utjecaj medija neizbježan. Problem se javlja kada mediji, svjesni svoga utjecaja pokušavaju manipulirati publikom. Pritom su najčešće na meti djeca i mladi koji zbog nedostatka iskustva nemaju razvijen kritički stav prema medijskim sadržajima te ih pasivno prihvaćaju. Medijske manipulacije kod mladih uzrokuju razne negativne posljedice: konzumerizam, prekomjernu upotrebu medija koja može dovesti do ovisnosti ili zdravstvenih problema, nerazlikovanje fikcije od zbilje, usvajanje iskrivljenih vrijednosti i sl. Premda djeca u doba rane adolescencije postaju sposobna razumjeti složeni svijet oko sebe, pa tako i svijet medija, ona još uvijek nemaju razvijeno kritičko mišljenje i nisu sposobna oduprijeti se medijskim manipulacijama. Potvrđuje to i istraživanje provedeno za ovaj diplomski rad na uzorku od 324 učenika petih i šestih razreda osnovnih škola u Velikoj Gorici i Ivanić-Gradu. Njime je dokazano da djeca slobodno vrijeme najčešće provode uz medije, slušajući glazbu, gledajući filmove, surfajući internetom ili se dopisujući na društvenim mrežama. Dakle, medije koriste isključivo za zabavu dok ih manje od 10% koristi medije u obrazovne ili informativne svrhe. Zabrinjava i podatak da djeca u dobi od 11-12 godina ne znaju prepoznati televizijske manipulacije te da se nekritički služe internetom. Iako imaju spoznaju o opasnostima koje u medijima vrebaju, mladi adolescenti medijske manipulaciju ne znaju prepoznati na sebi i ne znaju na koji im se način oduprijeti. Rješenje ovog problema nije zabraniti djeci i mladima da se služe medijima. Oni od odraslih, roditelja i učitelja, trebaju dobivati putokaze za korištenje medija i objašnjenja na koji način mediji funkcioniraju. Najlakše se to može ostvariti u odgojno-obrazovnim ustanovama uključivanjem prepoznatljivog oblik učenja za kritičko mišljenje u okviru nastavnog predmeta medijskog odgoja. Kroz medijski odgoj djeca će naučiti prepoznavati manipulacijsko djelovanje medija, znati analizirati i procijeniti medijski proizvod, moći razlikovati fikciju od stvarnosti i razumjeti funkciju medijskog sadržaja. |
Abstract (english) | It is a well-known fact that media have a positive effect on many areas of human life, and that their influence can not be avoided. The problem arises when media, aware of their influence on general public, try to manipulate people. The most common target of media manipulation are children and youth, who, due to lack of relevant experience, still haven’t developed critical view towards them, and are willing to take their content passively. Media manipulation has many negative consequences among children and youth; consumerism, over exposure to media, that leads to addiction and health problems, difficulties in separating the reality from what is presented by the media, acquiring wrong set of values and so on. Although during their adolescence, young people become capable understanding complex issues, which include the media, they still haven't developed critical thinking, and are unable to resist media manipulation. This also approves research made for this particular work, made on pattern of 324 fifth and sixth grade elementary school students in Velika Gorica and Ivanić-Grad. This research shows that children spend their free time mostly with the media. They listen to the music, watch movies, surf the web or chat on social networks. They use media exclusively for fun, while less than 10% of them use the media for educational or informational purposes. The fact that children in the age of 11 to 12 do not know how to recognize manipulative actions of media and that they are using internet without any critical thinking is worrisome. Although they have cognition about threats that are present in the media, young adolescents do not know how to recognize media manipulations and they are unable to resist them. Banning children and youth to use media is not the solution. They should be given pointers from parents, teachers and other adults on how to use the media, together with the explanations on how media actually function. This could be achieved easily if we decide to introduce critical thinking as a part of the curriculum in educational institutions through media education. Media education would help children to identify manipulative actions of the media, analyse and assess media product, differentiate between fact and fiction and understand the function of media content. |