diplomski rad
Hrvatski mediji - Kreatori javnog mišljenja - primjer referenduma o braku

Monika Souček (2015)
Sveučilište u Zagrebu
Hrvatski studiji
ODSJEK ZA KOMUNIKOLOGIJU
Podaci o radu
NaslovHrvatski mediji - Kreatori javnog mišljenja - primjer referenduma o braku
AutorMonika Souček
Voditelj/MentorTomislav Janović (mentor)
Sažetak rada
Inspiriran knjigom Private Truths, Public Lies Timura Kurana, ovaj rad želi ispitati složen odnos između javnog mišljenja i medija. U prvom se dijelu rada izlažu temeljni teorijski pojmovi (javno mišljenje, falsifikacija preferencija, spirala šutnje, socijalni pritisak, medijska agencija i dr.) te ocrtava teorijski zemljovid rasprave o fenomenu javnog mišljenja i uzročnim čimbenicima koji određuju njegovu dinamiku. U drugom se dijelu rada na primjeru referenduma o definiciji braka, provedenog 2013. godine u Hrvatskoj, ilustrira medijski utjecaj na svjetonazorska pitanja. Homoseksualni brak jedna je od najosjetljivijih svjetonazorskih tema u Hrvatskoj; stoga nije čudno da je referendum isprovocirao intenzivne emocionalne reakcije (s obje strane) te duboko podijelio hrvatsko društvo. S jedne strane, u radu se nastoje identificirati najvažniji razlozi i motivi koji su utjecali na odabir strane ZA i strane PROTIV. S druge strane, nastoji se identificirati najvažniji nositelji institucijskog socijalnog pritiska uoči referenduma (nevladine organizacije, religijske zajednice, političke stranke) i opisati načine njihova medijskog utjecaja na publiku. S treće se strane izlažu najvažniji aspekti medijske kampanje te se, analizom reprezentativnih medijskih sadržaja, pokušava pokazati u kojoj su mjeri mediji u svom izvještavanju bili (ne)pristrani i (ne)profesionalni. Unatoč činjenici da su i Vlada i mediji dali sve od sebe da promijene prevladavajući svjetonazorski trend u Hrvatskoj, u tome nisu uspjeli. Stoga se u završnom dijelu rada nastoje utvrditi razlozi tog, ipak neočekivanog, neuspjeha.
Ključne riječijavno mišljenje Lippmann Timur Kuran mediji pristranost taktike uvjeravanja falsifikacija preferencija spirala šutnje hrvatski referendum o braku analiza sadrţaja
Naslov na drugom jeziku (engleski)Croatian media - creators of public opinion: marriage definition referendum
Povjerenstvo za obranuIvan Burić
Jelena Jurišić
Tomislav Janović
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište u Zagrebu
Hrvatski studiji
Ustrojstvena jedinica niže razineODSJEK ZA KOMUNIKOLOGIJU
MjestoZagreb
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaDRUŠTVENE ZNANOSTI
Informacijske i komunikacijske znanosti
Komunikologija
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjdiplomski
Naziv studijskog programaKomunikologija
Akademski / stručni nazivmagistar/magistra komunikologije
Kratica akademskog / stručnog nazivamag. comm.
Vrsta radadiplomski rad
Jezik hrvatski
Datum obrane2015-09-30
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
Inspired by the book Private Truths, Public Lies by Timur Kuran, the present thesis tries to examine the intricate relationship between public opinion and the media. In the first part of the thesis, the key theoretical concepts are exposed (public opinion, preference falsification, spiral of silence, social pressure, agenda setting, etc.). In addition, the theoretical landscape of the debate about the phenomenon of public opinion has been outlined and the most important factors determining the dynamics of public opinion singled out. In the second part of the thesis, the example of the Croatian referendum on the definition of marriage, carried out in 2013, is invoked to illustrate the media’s influence on ideological issues. Tackling one of the hottest of these issues – gay marriage, it hardly surprising that the referendum provoked intensive emotional reactions (on both sides) and deeply divided the Croatian society. The thesis attempts at identifying the most prominent reasons and motives influencing citizens’ siding with the YES and the NO party, respectively. It also attempts at identifying the most important institutional forces of social pressure (NGO’s, religious communities, political parties) and describing their public relations strategies during the media campaign. Lastly, it gives an overview of the most important aspects of the campaign, and – based on an analysis of selected media contents – tries to estimate the impartiality and professionalism of the media coverage of the campaign. Despite the fact that the Croatian government and the Croatian mass media did their best to sway the larger public in its attitude, they failed. The concluding part of the thesis speculates about the possible causes of this unexpected outcome.
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)public opinion Lippmann Timur Kuran media bias persuasion tactics preference falsification spiral of silence Croatian marriage definition referendum content analysis
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad dostupan samo djelatnicima i studentima matične ustanove
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:111:725396
PohranioRužica Grbešić