Sažetak | Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos sociodemografskih varijabli,
samopoštovanja, emocionalne kompetencije, različitih oblika socijalne podrške i
roditeljske uključenosti s akademskom, socijalnom i emocionalnom prilagodbom
učenika na srednju školu. U istraživanju je sudjelovalo 410 učenika (200 mladića i 210
djevojaka) prvih razreda srednje škole. Primjenjena je Rosenbergova skala
samopoštovanja (Rosenberg, 1965, prema Bezinović, 1988), Upitnik emocionalne
kompetencije (Takšić, 2002), Upitnik kvalitete školskog ţivota (Raboteg-Šarić i sur.,
2009), Skala socijalne podrške (Brajša-Ţganec, 1997) te Upitnik roditeljske uključenosti
napravljen za potrebe ovog istraţivanja. Dvosmjernom analizom varijance utvrđeno je
da učenice u prosjeku postižu bolji opći uspjeh na polugodištu od učenika, kao i učenici
gimnazija u odnosu na učenike strukovnih škola. Neovisno o vrsti srednje škole koju
pohađaju, učenice svoje školsko postignuće procjenjuju boljim nego učenici. Učenici iz
strukovnih škola imaju nešto bolji odnos s nastavnicima te su zadovoljniji školom u
odnosu na učenike iz gimnazija. Rezultati su pokazali da postoje statistički značajne
pozitivne povezanosti između akademske, socijalne i emocionalne prilagodbe.
Korelacijskom analizom utvrđeno je da su pojedini pokazatelji sve tri vrste prilagodbe
statistički značajno povezani s ispitivanim varijablama - samopoštovanjem, sposobnosti
uočavanja i razumijevanja emocija, sposobnosti izraţavanja i imenovanja emocija,
sposobnosti upravljanja emocijama, instrumentalno-informacijskom socijalnom
podrškom, socijalnom podrškom pripadanja i prihvaćanja, socijalnom podrškom
samopoštovanju te roditeljskom uključenosti. Hijerarhijskom regresijskom analizom
utvrđeno je da su za predikciju akademske prilagodbe značajni spol, samopoštovanje,
vrsta srednje škole, samopoštovanje, sposobnost upravljanja emocijama,
instrumentalno-informacijska socijalna podrška te roditeljska uključenost. Socijalnoj
prilagodbi značajno doprinose spol, vrsta srednje škole, samopoštovanje, sposobnost
upravljanja emocijama, socijalna podrška samopoštovanju i roditeljska uključenost.
Emocionalnoj prilagodbi značajno doprinose spol, dob, vrsta srednje škole,
samopoštovanje, sposobnost uočavanja i razumijevanja emocija, sposobnost upravljanja
emocijama, instrumentalno-informacijska socijalna podrška i roditeljska uključenost |
Sažetak (engleski) | The aim of this research was to examine sociodemographic variables, selfesteem,
emotional competence, different forms of social support and parental
involvement in relation to academic, social and emotional adjustment of students in
secondary schools. In this research participated 410 first years students (200 female and
210 male) who completed the Rosenberg's self-esteem scale (Rosenberg, 1965, as cited
in Bezinović, 1988), the Questionnaire of emotional intelligence and competence
(Takšić, 2002), the Quality of school life questionnaire (Raboteg-Šarić i sur., 2009), the
Social support scale (Brajša-Ţganec, 1997) and a questionnaire on parental school
involvement. By applying the two-way ANOVA, it was shown that the female students
achieve higher grades in half-semester than the male students, as well as the students of
the grammar schools compared with the students of professional schools. Regardless of
the type of secondary school they are attending, female students perceive their school
achievement as better than do male students. Students of professional schools rate their
relationships with teachers more favorably and are more satisfied with the school
compared to the students of grammar schools. The results showed statictically
significant positive correlations between academic, social and emotional adjustment.
Correlational analyses showed that the indicators of all three types of adjustment werein
statistically significant correlations with self-esteem, ability to perceive and understand
emotions, ability to express and name emotions, ability to govern emotions,
instrumental-informational social support, social support from belonging and
acceptance, social support to self-esteem and parental involvement. By applying
hierarchical regression analyses it was shown that the academic adjustment can be
predicted by gender, self-esteem, type of secondary school, the ability to govern
emotions, instrumental-informational social support and parental involvement.
Significant predictors of social adjustment were gender, type of secondary school, selfesteem,
the ability to govern emotions, social support to self-esteem and parental
involvement. Emotional adjustment could be predicted by, gender, age, secondary
school, self-esteem, ability to perceive and understand emotions, the ability to govern
emotions, instrumental-informational social support and parental involvement. |