Title LIBERTARIJANIZAM I DOKTRINA KATOLIČKE CRKVE O SLOBODI
Title (english) LIBERTARIANISM AND DOCTRINE OF CATHOLIC CHURCH ON FREEDO
Author DUBRAVKA VLAIČEVIĆ MBZ: 33333365
Mentor Davor Pećnjak (mentor)
Committee member Alojz Ćubelić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Stipe Kutleša (član povjerenstva)
Committee member Tvrtko Jolić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Croatian Studies Zagreb
Defense date and country 2018-03-16, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philosophy
Universal decimal classification (UDC ) 14 - Philosophical systems and points of view
Abstract Sloboda volje i djelovanja jedan je od središnjih filozofskih problema, a pojam slobode je i kršćanski izuzetno značajan. Doktorski rad ţeli doprinijeti rješenju problema slobodne volje povezivanjem libertarijanizma s učenjem KatoliČke Crkve o slobodi. Najeminentniji predstavnici katoličke doktrine su sveci Aurelije Augustin i Toma Akvinski. Katekizam Katoličke Crkve (br. 1730-1748)1 uĉi da je čovjek stvorenje obdareno razumom, da ima dostojanstvo osobe tj. slobodu odluĉivanja i djelovanja. Argumentirat ću za djelovateljsko-libertarijanistički stav u problemu slobode volje te pokazati da upravo ta libertarijanska teorija najbolje racionalno potkrepljuje doktrinu Katoličke Crkve o čovjekovoj slobodi i odgovornosti. U problemu o slobodi volje, libertarijanizam je, općenito, pozicija kojom se pokazuje kako je sloboda volje i djelovanja metafizički moguća u inkompatibilističkom smislu koji tvrdi da su determinizam i sloboda nepomirljivi. Autonomija znači da volja mora biti određena od same osobe, a ne neĉim izvanjskim kao što su prethodna stanja, prirodni zakoni ili manipulacija drugih djelovatelja. Donošenje slobodne odluke, te činjenja proizašlog iz takve odluke, mora biti nešto nad čime djelovatelj ima kontrolu. To zahtijeva sposobnost za djelovanje u skladu s razumom, ali i protiv njega. Libertarijanci vjeruju da determinizam ne dopušta autonomiju, da refleksivnost nije dovoljna za utemeljenje slobode. Slučajevi manipulacije pokazuju da deterministička povijest zaista potkopava moralnu odgovornost. Donošenje odluke za koju smo moralno odgovorni te činjenja proizašlog iz takve odluke mora biti nešto nad čime djelovatelj ima kontrolu, a prema tezi čvrstog determinizma, mi takvu kontrolu nemamo. Upotrijebit ću i opisati dva tipa libertarijanizma (događajni i djelovateljski) te pokazati da opovrgavaju tezu determinizma. Razlaganjem djelovateljskog libertarijanizma dokazat ću tezu slobode volje na najbolji mogući način. Argumentirat ću da je takvo objašnjenje racionalno opravdano te da može poslužiti kao racionalno upotpunjenje učenja Katoličke Crkve o slobodi.
Abstract (english) Freedom of the will and action is one of the central philosophical problems, and the concept of freedom is very important in Catholicism, and in Christianity generally. The most eminent representatives of Catholic doctrine are St. Augustine and St. Thomas Aquinas. Catechism of the Catholic Church (nos. 1730-1748) teaches that human beings are endowed with reason, that person has a dignity and that human beings as persons have the freedom of will and freedom of action. Libertarianism, generally, is the incompatibilistic position which claims that the freedom of the will and action is metaphysically possible. Autonomy means that will must be determined by the person, and not to be determined by something external, such as previous or initial conditions, natural laws or manipulation of others. Free decisions, and actions which spring from them, must be something over which an agent has control. It requires ability to operate in compliance, but also sometimes even against the reason. Libertarians believe that determinism does not allow autonomy, that reflexivity is not sufficient for the establishment of freedom. Cases of manipulation show that deterministic history undermines moral responsibility. Making a decision for wich we are morally responsible must be something over which agent has control, and by the thesis of hard determinism, we do not have such a control. I will employ and describe two types of libertarianism (event-causal and agent-causal) and I wll show that they refute the thesis of determinism. I will develop agent-causal libertarianism and show that agent-causal libertarianism explains the freedom of the will in the best way; I will argue that this explanation is rationally justified and so should be employed as the rational accompaniment to the teaching of the Catholic Church on freedom.
Keywords
SLOBODA
RAZUM
VOLJA
ODLUKA
DJELOVANJE
OSOBA
AUTONOMIJA
DOSTOJANSTVO
ODGOVORNOST
LIBERTARIJANIZAM
KOMPATIBILIZAM
DETERMINIZAM
PRIRODNI ZAKONI
UZROKOVANJE
OBJAŠNJENJE
RELIGIOZNOST
MORAL
DUŠA
BOG.
Keywords (english)
FREEDOM
REASON
WILL
DECISION
ACTION
PERSON
AUTONOMY
DIGNITY
RESPONSIBILITY
LIBERTARIANISM
COMPATIBILISM
DETERMINISM
NATURAL LAWS
CAUSATION
EXPLANATION
RELIGIOSITY
MORALITY
SOUL
GOD.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:111:573997
Study programme Title: Postgraduate Doctoral Programme in Philosophy Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filozofija (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filozofija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-09-06 13:10:47