Abstract | Nasilje je sveprisutna pojava u medijima. Od informativnog sadrţaja pa sve do zabavnog sadrţaja, a iznimka nisu ni crtani, kasnije animirani, filmovi koji su namijenjeni, prvenstveno, djeci. Nerijetko, vrijeme koje djeca provode gledajući crtane ili animirane filmove, roditelji/skrbnici smatraju vremenom kada se oni mogu opustiti jer - djeca su na sigurnome. No, moţe li se stvarno reći da su sigurni dok gledaju nasilne sadrţaje koji su prikazani na humorističan način? Prestaje li to nasilje biti „nešto loše“ ako zaokuplja djetetovu paţnju? Nasilje, pa i ono verbalno, koje djeca vide u crtanim i animiranim filmovima moţe utjecati na njih. Roditelji/skrbnici to mogu previdjeti zato što je to sadrţaj namijenjen djeci te smatraju da im ne moţe škoditi. Naravno, utjecaj medija pa tako i crtanih te animiranih filmova ovisi o uzrastu djeteta. MlaĎa djeca ne obraćaju puno paţnje na sadrţaj, ali privlače ih brze promjene slika, svjetlosti i zvuka. (Ciboci, 2014: 19) Takve promjene se u dječjem programu često zna postizati nasiljem, na primjer pucanjem iz oruţja. Ovakve i slične scene mogu prestrašiti djecu upravo zato jer oni još ne razlikuju fikciju od stvarnosti (Ciboci, 2014: 20). Kod nešto starije djece moţe doći do imitiranja onoga što vide pa tako moţemo sresti djecu u parku koja uţivaju u igri sa svojim plastičnim pištoljima. Nasilje u crtanim i animiranim filmovima je moţda i najopasniji oblik nasilja u medijima za djecu upravo zato što roditelji/skrbnici ne smatraju ovu pojavu opasnom i izlaţu djecu tim sadrţajima. S druge strane, djeca, koja nisu još svjesna nasilja kao takvog, često imitiraju likove i poistovjećuju se s njima. Cilj ovoga rada je istraţiti pojavu nasilja u crtanim i animiranim filmovima te kakav sve utjecaj ono moţe imati na djecu i mlade. Prvi dio rada objasnit će nasilje u medijima i definiciju nasilja u medijima. U drugom dijelu rada istraţit će se pojava nasilja u crtanim i animiranim filmovima, a u trećem i završnom dijelu bit će prikazana usporedba animiranih filmova iz prijašnjih godina s novijim, koji je aktualan današnjim generacijama djece. |